Language, ideology, and Japanese history textbooks
著者
書誌事項
Language, ideology, and Japanese history textbooks
RoutledgeCurzon, 2003
大学図書館所蔵 全45件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [173]-180) and index
内容説明・目次
内容説明
The Japanese history textbook debate is one that keeps making the news, particularly with reference to claims that Japan has never 'apologised properly' for its actions between 1931 and 1945, and that it is one of the few liberal, democratic countries in which textbooks are controlled and authorised by the central government. There are frequent protests, both from within Japan and from overseas, that a biased, nationalistic history is taught in Japanese schools. This is the first time that all the authorised textbooks currently in use have been analysed using a critical discourse that is anchored firmly in the theory of 'language within society', elucidating the meanings and associated ideologies created by the language of the textbooks.
目次
Chapter 1: Introduction
Chapter 2: The Rape of Nanking: Processes and Participants
Chapter 3: The Attacks by Germany and Japan: The Ideology of Irresponsibility
Chapter 4: The Surrenders of Germany and Japan: The Ideology of Face-Protection
Chapter 5: Conclusion Locating the Findings in a Wider Context
「Nielsen BookData」 より