Children's literature of the Harlem Renaissance
著者
書誌事項
Children's literature of the Harlem Renaissance
(Blacks in the diaspora)
Indiana University Press, c2004
大学図書館所蔵 全5件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [307]-325) and index
内容説明・目次
内容説明
The Harlem Renaissance, the period associated with the flowering of the arts in Harlem, inaugurated a tradition of African American children's literature, for the movement's central writers made youth both their subject and audience. W.E.B. Du Bois, Carter G. Woodson, Langston Hughes, Alice Dunbar-Nelson, and other Harlem Renaissance figures took an impassioned interest in the literary models offered to children, believing that the "New Negro" would ultimately arise from black youth. As a result, African American children's literature became a crucial medium through which a disparate community forged bonds of cultural, economic, and aesthetic solidarity. Kate Capshaw Smith explores the period's vigorous exchange about the nature and identity of black childhood and uncovers the networks of African American philosophers, community activists, schoolteachers, and literary artists who worked together to transmit black history and culture to the next generation.
目次
- Introduction
- 1. The Emblematic Black Child: Du Bois's Crisis Publications
- 2. Creating the Past, Present, and Future: New Negro Children's Drama
- 3. The Legacy of the South: Revisiting the Plantation Tradition
- 4. The Peace Makers: Carter G. Woodson's Circle
- 5. The Aesthetics of Black Children's Literature: Arna Bontemps and Langston Hughes
- Epilogue
「Nielsen BookData」 より