Proust, Beckett, and narration
著者
書誌事項
Proust, Beckett, and narration
Cambridge University Press, 2003
- : hardback
大学図書館所蔵 全6件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 185-192) and index
内容説明・目次
内容説明
This a comprehensive comparison of the narrative techniques of two of the twentieth century's most important writers of prose. Using a combination of theoretical analysis and close readings of Proust's A la recherche du temps perdu and Beckett's trilogy of novels, Molloy, Malone Dies, and The Unnamable, James H. Reid compares the two novelists' use of first-person narration in constructing and demystifying fictions of consciousness. Reid focuses on the narrator's search to represent the voice that speaks the novel, a search, he argues, that structures first-person narration in the works of both novelists. He examines in detail the significant impact of Proust's writing on Beckett's own work as well as Beckett's subtle reworkings of Proust's themes and strategies. This study is an important contribution to critical literature, and offers fresh perspectives on the crucial importance of the Recherche and the trilogy in the context of the twentieth-century novel.
目次
- List of abbreviations
- Introduction
- 1. Remembering forgetting: Le drame du coucher
- 2. Impressions, the instant of artistic consciousness, and history
- 3. Lying, irony, and power: Proust's deceptive allegories
- 4. Proust's forgetful ironies
- 5. Molloy's way: the parody of allegory
- 6. Moran's way: the forgetful spiral of irony
- 7. Malone Dies and the impossibility of not saying I
- 8. The Unnamable: the death of the ironical self and the return of history
- Notes
- Bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より