In the mind's eye : the visual impulse in Diderot, Baudelaire and Ruskin
著者
書誌事項
In the mind's eye : the visual impulse in Diderot, Baudelaire and Ruskin
(Faux titre, 236)
Rodopi, 2003
- : pbk
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [297]-310)
内容説明・目次
内容説明
This comparative, interdisciplinary study investigates the relationship between literature and the visual arts in France and Britain from 1750-1900. Through a close examination of the prose writings of Diderot, Baudelaire and Ruskin, read against the background of contemporary philosophy, aesthetics and theories of language, In the Mind's Eye proposes a new interpretation of the influence and rivalries underlying the development of art criticism as a genre during this period. The visual impulse - the desire to transcend the limitations of language and make the reader see - is located within the historical traditions of ekphrasis, enargeia and the paragone, while in each chapter, the individual author's theories of the mind, memory and imagination provide a critical framework for his stylistic experiments. In the Mind's Eye presents an in-depth analysis of the cultural, theoretical and aesthetic implications of artistic border crossings, and by contextualizing the movement toward visual/verbal hybridity in the fiction and criticism of Diderot, Baudelaire and Ruskin, brings new perspectives to nineteenth-century studies in art and literature.
目次
Acknowledgments
Introduction The Visual Impulse in Prose: Border Crossings and the Anxieties of Interdisciplinarity
Chapter 1 Towards a Visual Discourse: Theories of the Origin of Language, Enargeia, Ekphrasis and Associationism
Chapter 2 Diderot's Visual Prose: Gesture, Hieroglyph and the Visual Imagination
Chapter 3 Baudelaire and the Salons: The Critic as Artist
Chapter 4 Les Paradis Artificiels, Le Surnaturel and the Prose Poem : The Aesthetics of Psychological Flanerie
Chapter 5 Ruskin and the Language of Images
Chapter 6 Ruskin's Moving Images: The Politics and the Poetics of the Paragone
Conclusion Diderot, Baudelaire, Ruskin: Envisioning Visionaries
Bibliography
「Nielsen BookData」 より