The living image in Renaissance art
著者
書誌事項
The living image in Renaissance art
Cambridge University Press, 2005
大学図書館所蔵 全11件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 249-260
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Since classical antiquity, artists have rendered images in painting and sculpture that are so highly mimetic as to be nearly lifelike. Within this long history of strikingly lifelike images, works produced during the Italian renaissance are of special interest. During the sixteenth century, the critical language describing such works of art was codified. This same period witnessed the advent of early modern medicine and anatomical science. As art critics and theorists discussed the vivid immediacy and illusionist potency of art works in terms of aliveness, physicians such as Andreas Vasalius and Realdo Columbo investigated aliveness as a physiological condition of being, and particularly the nature of the soul. Bringing together a wealth of research and ideas from the histories of art, medicine, and natural philosophy, this book demonstrates the significance of lifelikeness for contemporaries and also considers the implications of claims that artwork is 'a living thing.'
目次
- 1. Introduction: The topos of lifelikeness
- 2. The analogical relationship of art and life: concepts and language
- 3. (Dis)Assembling: Michelangelo and Marsyas
- 4. Mona Lisa's 'beating pulse'
- 5. Nosce te ipsum: Narcissus, mirrors, and monsters
- 6. The lifeless and the (re)animation of the lifelike
- 7. Postscript.
「Nielsen BookData」 より