Landscape and gender in Italian opera : the Alpine virgin from Bellini to Puccini
著者
書誌事項
Landscape and gender in Italian opera : the Alpine virgin from Bellini to Puccini
(Cambridge studies in opera)
Cambridge University Press, 2005
大学図書館所蔵 全4件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 327-348) and index
内容説明・目次
内容説明
In this unusual study, Emanuele Senici explores the connection between landscape and gender in Italian opera through the emblematic figure of the Alpine virgin. In the nineteenth century, operas portraying an emphatically virginal heroine, a woman defined by her virginity, were often set in the mountains, most frequently the Alps. The clarity of the sky, the whiteness of the snow and the purity of the air were associated with the 'innocence' of the female protagonist. Senici discusses a number of works particularly relevant to the origins, transformations and meanings of this conventional association including Bellini's La sonnambula (1831), Donizetti's Linda di Chamounix (1842), Verdi's Luisa Miller (1849), and Puccini's La fanciulla del West (1910). This convention presents an unusual point of view - a theme rather than a composer, a librettist, a singer or a genre - from which to observe Italian opera 'at work' over a century.
目次
- List of illustrations
- List of musical examples
- Acknowledgments
- 1. Virgins, mountains, opera
- 2. 'At the foot of the Alps': The landscape of La sonnambula
- 3. Linda di Chamounix and the ideology of chastity
- 4. The politics of genre in Luisa Miller
- 5. Deflowering the Alps: from I promessi sposi to La Wally and Fedora
- 6. La fanciulla del West: a new landscape for a new virgin
- Notes
- Index.
「Nielsen BookData」 より