Vase painting, gender, and social identity in archaic Athens
著者
書誌事項
Vase painting, gender, and social identity in archaic Athens
Cambridge University Press, 2006
- : hbk
大学図書館所蔵 全3件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references and index
内容説明・目次
内容説明
Spectators at the sides of narrative vase paintings have long been at the margins of scholarship, but a study of their appearance shows that they provide a model for the ancient viewing experience. They also reflect social and gender roles in archaic Athens. This study explores the phenomenon of spectators through a database built from a census of the Corpus Vasorum Antiquorum, which reveals that the figures flourished in Athenian vase painting during the last two-thirds of the sixth century BCE. Using models developed from psychoanalysis and the theory of the gaze, ritual studies, and gender studies, Stansbury-O'Donnell shows how these 'spectators' emerge as models for social and gender identification in the archaic city, encoding in their gestures and behavior archaic attitudes about gender and status.
目次
- 1. Seeing spectators
- 2. Defining spectators
- 3. Vision and the construction of identity
- 4. Ritual performance, spectators, and identity
- 5. Men and youths: gender and social identity
- 6. Women as spectators: gender and social identity.
「Nielsen BookData」 より