Natural and conceptual design : radical confusion in critical theory
著者
書誌事項
Natural and conceptual design : radical confusion in critical theory
(American university studies, Series IV. English language and literature ; v. 9)
P. Lang, c1984
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographies
内容説明・目次
内容説明
Critical theory, if it is ever to rise above interminable contro- versey, must at some point in its self-elaboration be concerned with the problems of internal consistency. Psychoanalysis, structuralism and deconstructionism, and Marxism are major critical modes primarily because of their claims to scientific, methodological, and philosophical validity. Yet these critical discourses are beset by logical and programmatic inconsistencies: the psychoanalytic approach to literary structure is theoretically committed to the reconstruction of a phantom psyche; the structuralist and decon- structionist approaches share an inability to broaden linguistic theory into an account of literary value; and Marxist theory is plagued by a political program which takes precedence over its function as critical theory. However, by reintroducing the critical concept of intentionality, the conceptual design of literary struc- tures can be elicited, providing a presently lacking focus for most critical approaches.
目次
Contents: Literary Critical Theory: Psychoanalysis, Structuralism and Deconstructionism, and Marxism.
「Nielsen BookData」 より