Modern romance and transformations of the novel : the Gothic, Scott, Dickens
著者
書誌事項
Modern romance and transformations of the novel : the Gothic, Scott, Dickens
Cambridge University Press, 2005, c1992
- : pbk
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
"First published 1992, this digitally printed first paperback version 2005"--T.p. verso
Includes bibliographical references and index
内容説明・目次
内容説明
Modern Romance examines the relationship between the revival of romance form and the ascendancy of the novel in British literary culture, from 1760 to 1850. The revival of romance as the literary embodiment of a national cultural identity provided a metaphor for the 'authenticity' of the novel itself, set against the changing formations of modern life. The material conditions, cultural status and formal repertoire of prose fiction were given a canonical transformation, leading to the form's nineteenth-century heyday, in Scott's Waverley novels. Ian Duncan's illuminating and innovative study begins with the first identification of modern prose fiction with romance form in the late eighteenth-century Gothic novel, and moves through Scott's highly influential dialectical blend of romance and history, to his relations with his successor in the role of national author, Charles Dickens.
目次
- Introduction: fiction as fiction
- 1. The culture of Gothic
- 2. The romance of subjection: Scott's Waverley
- 3. The suspension of belief
- 4. Scott and Dickens: the work of the author
- 5. Scott and Dickens: the end of history
- Endnotes.
「Nielsen BookData」 より