Mysterium Magnum : Michelangelo's Tondo Doni
著者
書誌事項
Mysterium Magnum : Michelangelo's Tondo Doni
(Brill's studies in intellectual history, v. 164 . Brill's studies on art,
Brill, 2008
大学図書館所蔵 全3件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [145]-155) and index
内容説明・目次
内容説明
This study presents the Tondo Doni to the new Florentine republic as a model of the 'great sacrament' of marriage from the New Testament book of Ephesians. Following fifteenth-century theology, Michelangelo portrayed Mary as a humble wife dominated and possessed by a virile guardian Joseph, the couple united as if 'two in one flesh'. To compensate for their symbolic propinquity, the painter cast her as a paragon of virginity, a muscular mulier fortis. In order to keep this virago in her place, Michelangelo coupled the Virgin in spiritual union with Christ, maenad-Psyche to bacchic Eros, attempting to mystify her social subordination into self-sacrificing love via Ficinian commentary and Saint Paul. Then, firing the Doni infant's vehemence with a distinctly violent strain of Christian love, the painter turned to Dante's rime petrose to continue the implied action and authorize a new painterly style, a sculptural stile aspro.
Brill's Studies on Art, Art History, and Intellectual History, vol. 1
目次
List of Illustrations
Acknowledgements
Introduction
1. Prime nozze: Generation
2. Seconde nozze: Regeneration
3. Cosi nel mio parlar vogli' esser aspro
Illustrations
Bibliography
Index
「Nielsen BookData」 より