Literature and dance in nineteenth-century Britain : Jane Austen to the new woman
著者
書誌事項
Literature and dance in nineteenth-century Britain : Jane Austen to the new woman
(Cambridge studies in nineteenth-century literature and culture, 63)
Cambridge University Press, 2009
- : hbk
大学図書館所蔵 全42件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 188-199) and index
内容説明・目次
内容説明
Literary critics often pursue analyses of music or painting and literature as 'sister arts', yet this was the first full-length study of the treatment of social dance in literature. A vital part of social life and courtship with its own symbolism, dance in the nineteenth century was a natural point of interest for novelists writing about these topics; and indeed ballroom scenes could themselves be used to further courtship narratives or illustrate other significant encounters. Including analyses of works by Jane Austen, W. M. Thackeray, George Eliot and Anthony Trollope, as well as extensive material from nineteenth-century dance manuals, Cheryl A. Wilson shows how dance provided a vehicle through which writers could convey social commentary and cultural critique on issues such as gender, social mobility and nationalism.
目次
- List of illustrations
- Acknowledgements
- List of abbreviations
- Introduction
- 1. The culture of dance
- 2. Almack's: dancing at the center of the world
- 3. Heritage and hierarchy: the English country dance
- 4. Social circles and dance squares: the quadrille
- 5. Les contretemps dangereaux: enter the waltz
- Afterword: confessions of a lady patroness
- Notes
- Bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より