Symbols in action : ethnoarchaeological studies of material culture
著者
書誌事項
Symbols in action : ethnoarchaeological studies of material culture
(New studies in archaeology)
Cambridge University Press, 2009, c1982
- : pbk
大学図書館所蔵 全9件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
"First published 1982, This digitally printed version 2009"--T.p.verso
"Paperback re-issue"--Back cover
Includes bibliographical reference (p. 230-238) and index
内容説明・目次
内容説明
Material culture - the objects made by man - provides the primary data from which archaeologists have to infer the economies, technologies, social organization and ritual practices of extinct societies. The analysis and interpretation ofmaterial culture is therefore central to any concern with archaeological theory and methodology, and in order to understand better the relationship between material culture and human behaviour, archaeologists need to draw upon models derived from the study of ethnographic societies. First published in 1982, this book presents the results of a series of field investigations carried out in Kenya, Zambia and the Sudan into the 'archaeological' remains and material culture of contemporary small-scale societies, and demonstrates the way in which objects are used as symbols within social action and within particular world views and ideologies.
目次
- 1. Introduction: the nature of material cultures
- 2. Ethnicity and symbolism in Baringo
- 3. Maintaining the boundaries
- 4. Disrupting the boundaries
- 5. Within the boundaries: age, sex and self-decoration
- 6. Hunter-gatherers and pastoralists on the Leroghi plateau
- 7. A state of symbiosis and conflict: the Lozi
- 8. Dirt, women and men: a study in the Nuba Mountains, Sudan
- 9. Implications for archaeology
- 10. Conclusions and prospects.
「Nielsen BookData」 より