Protestantism and drama in early modern England
著者
書誌事項
Protestantism and drama in early modern England
Cambridge University Press, 2009
- : hbk
大学図書館所蔵 全9件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 267-284) and index
内容説明・目次
内容説明
Containing detailed readings of plays by Shakespeare, Marlowe and Middleton, as well as poetry and prose, this book provides a major historical and critical reassessment of the relationship between early modern Protestantism and drama. Examining the complex and painful shift from late medieval religious culture to a society dominated by the ideas of the Reformers, Adrian Streete presents a fresh understanding of Reformed theology and the representation of early modern subjectivity. Through close analysis of major thinkers such as Augustine, William of Ockham, Erasmus, Luther and Calvin, the book argues for the profoundly Christological focus of Reformed theology and explores how this manifests itself in early modern drama. Moving beyond questions of authorial 'belief', Streete assesses Elizabethan and Jacobean drama's engagement with the challenges of the Reformation.
目次
- Introduction
- Part I: 1. Christ, subjectivity and representation in early modern culture
- 2. Locating the subject: Erasmus and Luther
- 3. Representing the subject: Calvin, Christ and identity
- 4. Perception and fantasy in early modern Protestant discourse
- Part II: 5. Anti-drama, anti-Church: debating the early modern theatre
- 6. Consummatum est: Calvinist exegesis, mimesis and Doctor Faustus
- 7. Shakespeare on Golgotha: political typology in Richard II
- 8. Mimesis, resistance and iconoclasm: resituating The Revenger's Tragedy
- Afterword.
「Nielsen BookData」 より