Literature, technology, and modernity, 1860-2000
著者
書誌事項
Literature, technology, and modernity, 1860-2000
Cambridge University Press, 2009
- : pbk
大学図書館所蔵 全4件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
"This digitally printed version 2009"--T.p. verso
Originally published: 2004
Includes bibliographical references (p. 136-156) and index
内容説明・目次
内容説明
Industrial modernity takes it as self-evident that there is a difference between people and machines, but the corollary of this has been a recurring fantasy about the erasure of that difference. The central scenario in this fantasy is the crash, sometimes literal, sometimes metaphorical. Nicholas Daly considers the way human/machine encounters have been imagined from the 1860s on, arguing that such scenes dramatise the modernisation of subjectivity. Daly begins with Victorian railway melodramas in which an individual is rescued from the path of the train just in time, and ends with J. G. Ballard's novel Crash in which people seek out such collisions. Daly argues that these collisions dramatise the relationship between the individual and the industrial society, and suggests that the pleasures of fictional suspense help people to assimilate the speeding up of everyday life. This book will be of interest to scholars of modernism, literature and film.
目次
- Acknowledgements
- List of illustrations
- Introduction
- 1. Sensation drama, the railway and modernity
- 2. Sensation fiction and the modernisation of the senses
- 3. The Boerograph
- 4. 'It': the last machine and the invention of sex appeal
- 5. Crash: flesh, steel, and celluloid.
「Nielsen BookData」 より