Melancholy and the archive : trauma, memory, and history in the contemporary novel
著者
書誌事項
Melancholy and the archive : trauma, memory, and history in the contemporary novel
(Continuum literary studies)
Continuum, c2011
- : hbk
大学図書館所蔵 全4件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [198]-203) and index
内容説明・目次
内容説明
Melancholy and the Archive examines how trauma, history and memory are represented in key works of major contemporary writers (David Mitchell, Paul Auster, Haruki Murakami, Jose Saramago). The book explores how these authors construct crucial relationships between sites of memoryGCothe archive becomes a central trope hereGCoand the self that has been subjected to various traumas, various losses. The archiveGCobe it a bureaucratic office (Saramago), an underground bunker (Auster), a geographical space or landscape (Mitchell) or even a hole (Murakami)GCobecomes the means by which the self attempts to preserve and conserve his or her sense of history even as the economy of trauma threatens to erase the grounds of such preservation: as the subject or self is threatened so the archive becomes a festishized site wherein history is housed, accommodated, created, even fabricated. The archive, in Freudian terms, becomes a space of melancholy precisely as the subject preserves not only a personal history or a culture's history, but also the history of the traumas that necessitates the creation of the archive as such.
目次
- Introduction
- Part I: The Material Archive
- 1. Archiving Trauma: Paul Auster
- 2. Burying History: Haruki Murakami
- Part II: The Imaginary Archive
- 3. Humanizing History: David Mitchell
- 4. Archiving Melancholy: Jose Saramago
- Conclusion
- Bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より