The moral laboratory : experiments examining the effects of reading literature on social perception and moral self-concept
著者
書誌事項
The moral laboratory : experiments examining the effects of reading literature on social perception and moral self-concept
(Utrecht publications in general and comparative literature, v. 34)
John Benjamins, c2000
- : us
- : eur
- タイトル別名
-
UPAL 34
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [183]-196) and indexes
内容説明・目次
内容説明
The idea that reading literature changes the reader seems as old as literature itself. Through the ages philosophers, writers, and literary scholars have suggested it affects norms, empathic ability, self-concept, beliefs, etc. This book examines what we actually know about these effects. And it finds strong evidence for the old claims. However, it remains unclear what aspects of the reading experience are responsible for these effects. Applying methods of the social sciences to this particular problem of literary theory, this book presents a psychological explanation based upon the conception of literature as a moral laboratory. A series of experiments examines whether imagining oneself in the shoes of characters affects beliefs about what it must be like to be someone else, and whether it affects beliefs about consequences of behavior. The results have implications for the role literature could play in society, for instance, in an alternative for traditional moral education.
目次
- 1. 1. Apologies
- 2. 2. Changing Readers
- 3. 3. A Blueprint for Moral Laboratories
- 4. 4. Understanding Others
- 5. 5. Moral Self-knowledge
- 6. 6. Summary and Conclusion
- 7. Appendix
- 8. References
- 9. Index of names
- 10. Index of terms
「Nielsen BookData」 より