From madrigal to opera : Monteverdi's staging of the self
著者
書誌事項
From madrigal to opera : Monteverdi's staging of the self
University of California Press, c2012
大学図書館所蔵 全3件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 277-317) and index
内容説明・目次
内容説明
This pathbreaking study links two traditionally separate genres as their stars crossed to explore the emergence of multiple selves in early modern Italian culture and society. Mauro Calcagno focuses on the works of Claudio Monteverdi, a master of both genres, to investigate how they reflect changing ideas about performance and role-playing by singers. Calcagno traces the roots of dialogic subjectivity to Petrarch's love poetry arguing that Petrarchism exerted a powerful influence not only on late Renaissance literature and art, but also on music. Covering more than a century of music and cultural history, the book demonstrates that the birth of opera relied on an important feature of the madrigalian tradition: the role of the composer as a narrative agent enabling performers to become characters and hold a specific point of view.
目次
Introduction Part One. La Musica and Orfeo 1. Text, Context, Performance 2. Liminality, Deixis, Subjectivity 3. Performing the Dialogic Self Part Two. Constructing the Narrator 4. From Petrarch to Petrarchism: A Rhetoric of Voice and Address 5. In Search of Voice: Musical Petrarchism in the Sixteenth-Century Madrigal Part Three. Staging the Self 6. Monteverdi, Narrator 7. The Possibility of Opera Epilogue: Subjectivity, Theatricality, Multimediality Appendix 1: Tables of Contents of the Madrigal Books Appendix 2: Monteverdi, Combattimento di Tancredi e Clorinda: Text and Translation
「Nielsen BookData」 より