Pieter Bruegel and the culture of the early modern dinner party
著者
書誌事項
Pieter Bruegel and the culture of the early modern dinner party
(Visual culture in early modernity)
Ashgate, c2013
- : hardcover
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [153]-164) and index
内容説明・目次
内容説明
Mining a rich, interdisciplinary mix of sources, including stoneware jugs, personal correspondence, paintings, inventories, and literature written for the dining room, this study offers a critical and entirely original examination of the function of early modern images for the people who owned and viewed them. The study explores the emergence, functions and material culture of the Antwerp dinner party during the heady days of the mid-sixteenth century, when Antwerp's art market was thriving and a new wealthy, non-noble class dominated the city. The author recontextualizes some of Bruegel's work within the cultural nexus of the dining room, where material culture and theatrical performance met humanist wit and the desire for professional advancement. The narrative also touches on the reception of Northern art in Lombardy, on intersections among painting, material culture, and theater, and on intellectual history.
目次
- Contents: Introduction: private parties and public life
- Opulent precedents: Jerome de Busleyden's humanist banquets
- Wine, beer, and butter: Jan Noirot's dining room and social life at the Antwerp Mint
- The dinner party as performance
- Sea gods battle and peasants dance: the material culture of the Antwerp dinner party
- Antwerp and beyond: envisioning the early modern dining room
- Select bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より