Conceptual metonymy and lexicographic representation
著者
書誌事項
Conceptual metonymy and lexicographic representation
(Polish studies in English language and literature, v. 34)
Peter Lang, c2012
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references
内容説明・目次
内容説明
The book aims to show how the tenets of the cognitive theory of metonymy can benefit the lexicographic representation of metonymic lexemes, so that the semantic connections between basic and derived meanings become more transparent and motivated. The theoretical part proposes an approach to metonymy which is eclectic with respect to the latest theories in cognitive semantics. This perspective is adopted in the empirical part, which reports the findings of an enquiry into the treatment of conventionalised metonyms in the so-called "Big Five" English monolingual learners' dictionaries. In the analysis, the following issues are dealt with: sense disambiguation and arrangement, defining techniques, and the correlation between grammatical codes and exemplification. Taking the cognitive viewpoint, the book adds to the recent trend in pedagogical lexicography towards a more explicit marking of figurative language.
目次
Contents: Cognitive Theory of Metaphor and Metonymy - Source and target senses - Semantic elaboration - Typology of metonymic relationships - Arrangement of metonymic senses in the dictionary microstructure - Dictionary definitions of metonymic meanings - Metonymy and the countable-uncountable distinction in lexicographic representation.
「Nielsen BookData」 より