Good dogs : edification, entertainment, and Kyokutei Bakin's Nansō Satomi hakkenden
著者
書誌事項
Good dogs : edification, entertainment, and Kyokutei Bakin's Nansō Satomi hakkenden
(Cornell East Asia series, 186)
East Asia Program, Cornell University, c2017
- : hardcover
- タイトル別名
-
Good dogs : edification, entertainment, & Kyokutei Bakin's Nansō Satomi hakkenden
大学図書館所蔵 全7件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 401-415) and index
内容説明・目次
内容説明
Good Dogs explores the intersection of didacticism, Chinese vernacular scholarship, social criticism, and commercial storytelling in late Tokugawa Japan through an examination of a masterpiece of 19th century popular fiction: the novel Nanso Satomi Hakkenden (The Lives of the Eight Dogs of the Satomi of Southern Kazusa; for short, Hakkenden), serialized from 1814 to 1842 by Kyokutei Bakin (1767-1848). The author argues that in Bakin's hands, popular fiction functioned to mobilize and hybridize high culture and low, official and heterodox ideologies, and the demands of both the moralist and the marketplace. Good Dogs begin with detailed examinations of Hakkenden as, in turn, a work of gesaku (popular fiction); an adaptation and critique of the Chinese vernacular novel Shuihu zhuan (J. Suikoden, The Water Margin); and an exercise in kanzen choaku, "encouraging virtue and chastising vice." Then it explores how the novel's blend of didacticism and playfulness destabilizes the putatively moral categories of gender, species, and social class, while foregrounding an image of moral agency that prefigures modern individualism. Good Dogs combines close readings of Hakkenden with a consideration of the novel's place in 19th-century Japan (including its Meiji reception), as well as its place in East Asian vernacular fiction.
「Nielsen BookData」 より