Writing marginality in modern French literature : from Loti to Genet
著者
書誌事項
Writing marginality in modern French literature : from Loti to Genet
(Cambridge studies in French)
Cambridge University Press, 2006, c2001
- : pbk
大学図書館所蔵 全1件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 189-195) and index
内容説明・目次
内容説明
Writing Marginality in Modern French Literature, first published in 2001, explores how cultural centres require the peripheral, the outlawed and the deviant in order to define and bolster themselves. It analyses the hierarchies of cultural value which inform the work of six modern French writers: the exoticist Pierre Loti; Paul Gauguin, whose Noa Noa enacts European fantasies about Polynesia; Proust, who analyses such exemplary figures of exclusion and inclusion as the homosexual and the xenophobe; Montherlant, who claims to subvert colonialist values in La Rose de sable; Camus, who pleads an alienating detachment from the cultures of both metropolitan France and Algeria; and Jean Genet. Crucially Genet, who was typecast as France's moral pariah, in charting Palestinian statelessness in his last work, Un Captif amoureux (1986), reflects ethically on the dispossession of the Other and the violence inherent in the West's marginalization of cultural difference.
目次
- Acknowledgments
- Abbreviations
- Introduction
- 1. Without obligation: exotic appropriation in Loti and Gauguin
- 2. Exemplary inclusions, indecent exclusions in Proust's Recherche
- 3. Claiming cultural dissidence: the case of Montherlant's La Rose de sable
- 4. Camus and the resistance to history
- 5. Peripheries, public and private: Genet and dispossession
- Conclusion
- Notes
- Bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より