Cinderella's glass slipper : towards a cultural history of Renaissance materialities
著者
書誌事項
Cinderella's glass slipper : towards a cultural history of Renaissance materialities
(Cambridge elements, . Elements in the Renaissance / edited by John Henderson,
Cambridge University Press, 2022
- : pbk
大学図書館所蔵 全1件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [91]-101)
内容説明・目次
内容説明
Cinderella's Glass Slipper studies Renaissance material cultures through the literary prism of fairy-tale objects. The literary fairy-tale first arose in Renaissance Venice, originating from oral story-telling traditions that would later become the Arabian Nights, and subsequently in the Parisian salons of Louis XIV. Largely written by, for, and in the name of women, these literary fairy-tales took a lightly comic view of life's vicissitudes, especially female fortune in marriage. Connecting literary representations of bridal goods - dress, jewellery, carriages, toiletries, banqueting and confectionary foods - to the craft histories of their making, this Element offers a newly-contextualised socio-economic account of Renaissance luxe, from architectural interiors to sartorial fashioning and design. By coupling Renaissance luxury wares with their fairy-tale representation, it locates the recherche materialities of bridal goods - gold, silver, diamonds and silk - within expanding colonialist markets of a newly-global early modern economy in the age of discovery.
目次
- 1. Introduction
- 2. The Renaissance Fairy Tale
- 3. Luxury Materialities
- 4. Fairy-tale Objects
- Bibliography.
「Nielsen BookData」 より