Music and riddle culture in the Renaissance
著者
書誌事項
Music and riddle culture in the Renaissance
Cambridge University Press, 2015
- : hardback
並立書誌 全1件
大学図書館所蔵 全1件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 478-504) and index
内容説明・目次
内容説明
Throughout the Renaissance, composers often expressed themselves in a language of riddles and puzzles, which they embedded within the music and lyrics of their compositions. This is the first book on the theory, practice and cultural context of musical riddles during the period. Katelijne Schiltz focuses on the compositional, notational, practical, social and theoretical aspects of musical riddle culture c.1450-1620, from the works of Antoine Busnoys, Jacob Obrecht and Josquin des Prez to Lodovico Zacconi's manuscript collection of Canoni musicali. Schiltz reveals how the riddle both invites and resists interpretation, the ways in which riddles imply a process of transformation and the consequences of these aspects for the riddle's conception, performance and reception. Lavishly illustrated and including a comprehensive catalogue by Bonnie J. Blackburn of enigmatic inscriptions, this book will be of interest to scholars of music, literature, art history, theology and the history of ideas.
目次
- Introduction
- 1. The culture of the enigmatic from classical antiquity to the Renaissance
- 2. Devising musical riddles in the Renaissance
- 3. The reception of the enigmatic in music theory
- 4. Riddles visualised
- Conclusion
- Appendix 1. A brief introduction to mensural notation
- Appendix 2. Catalogue of enigmatic canonic inscriptions Bonnie J. Blackburn.
「Nielsen BookData」 より