Rethinking the uncanny in Hoffmann and Tieck
著者
書誌事項
Rethinking the uncanny in Hoffmann and Tieck
(Studies in modern German literature / Peter D.G. Brown, general editor, v. 100)
P. Lang, c2005
- : pbk
大学図書館所蔵 全1件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [243]-251) and index
内容説明・目次
内容説明
This stimulating new book challenges Freud's definition of the uncanny, prevalent in the study of Gothic and Romantic fiction, by reviving the importance of uncertainity in the uncanny. Literary criticism views the uncanny as an expression of the return of the repressed. Falkenberg's expanded definition includes, but is not limited to, the psychoanalytic and instead redefines the uncanny as a cognitive and aesthetic phenomenon. Beyond offering a survey of what David Punter has called « The Theory of the Uncanny, this study places the uncanny in the context of the poetological and philosophical background of the Romantic period. In close readings of two stories that have stood at the center of the debate about the uncanny--E.T.A. Hoffmann's « Sandman and Ludwig Tieck's « Blond Eckbert--the author shows how these texts are constructed as uncanny phenomena in themselves. The study traces fairytale elements, framing techniques, and interdependencies between the fictional; productions of the protagonists and their « dark fates to expose how these texts confront the reader with paradoxical decoding instructions. This expanded and revised uncanny not only yields new readings of two classic German short stories, it also leads to a better understanding of the cultural soil that nourished the Romantic Movement.
「Nielsen BookData」 より