宮本 律子 Miyamoto Ritsuko

ID:1000030200215

秋田大学教育文化学部 (2012年 CiNii収録論文より)

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Articles:  1-20 of 20

  • Common Topics Between Japanese Supervisors And ALTs In The Workplace  [in Japanese]

    SATO Masahiko , MIYAMOTO Ritsuko

    本稿は,教育委員会および学校の担当者とALTとの間によく現れる話題を考察したものである.担当者からニーズ調査を通して得られた話題のリストは,教育委員会が世話役のような立場から,そして学校が同僚としての立場からALTに接する傾向にあることを示唆している.この傾向は担当者によりその存在が認められた.また,リスト上の話題が職場でよく現れることも確認されたため,このリストは日本語指導に役立つものである.な …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (34), 137-144, 2012-05

    IR 

  • A look at language anxieties caused by two different teaching methods  [in Japanese]

    Sato Masahiko , Miyamoto Ritsuko

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (32), 113-124, 2010-05

  • Grammar instruction using collaborative learning  [in Japanese]

    SATO Masahiko , MIYAMOTO Ritsuko

    本論は,協働学習活動を取り入れた文型の授業実践を行い,日本語を学習する留学生が文型をどのように学んだのかを,試験解答や授業中に学生が作成した例文などをもとに分析することを目的とするそれにより文型の授業を「文化的実践への参加」(佐伯1995)として行う可能性について探るものである.分析の結果から学生がテストの解答に用いた例文には,自分たちが作成したものと他の学生たちが作成したものの両方が常に含まれる …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (31), 109-118, 2009-05

  • The significance of using audiovisual materials in "Nihonjijo"  [in Japanese]

    KUWAMOTO Yuji , ITO Mikiko , MIYAMOTO Ritsuko

    本稿は,2005年度から2007年度にかけて秋田大学で実施した日本事情III,IVの授業の実践報告である.本授業は2006年度まで桑本が担当し,2007年度からは伊藤が担当しているが,二者とも共通して映像教材を使用してきた.筆者らは一貫して,日本文化を教授する「日本事情」に対する映像教材使用の重要性を感じ,ほぼ共通の見解をもって授業を実践してきた.本報告の期間中に授業運営上様々な問題が生じた.その …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (30), 171-179, 2008-05

    IR 

  • Relationship between experience in "multicultural class", students' interest and linguisitic behavior  [in Japanese]

    OYAMA Nobuko , ONAKA Natsumi , MATSUOKA Yoko , MIYAMOTO Ritsuko

    This article aims to consider the relation between the following three aspects: experience in "multicultural class," students' interest in international exchange and students' ling …

    The journal of Japanese Language Education Methods 14(1), 86-87, 2007

    J-STAGE 

  • Japanese Culture in Movies: A Case Study of "Nihonjijo" at Akita University  [in Japanese]

    KUWAMOTO Yuji , MIYAMOTO Ritsuko

    本稿は, 2004年度から2005年度にかけて秋田大学で実施した日本事情の授業の実践報告である.具体的な実践例として,日本文化理解のために日本映画をDVDを用いて鑑賞し,その全体的なテーマから個々の文化的事項にせまるという手法をとった.様々な文化項目の中から代表的と思われる4項目を挙げ,それぞれについて,映画をストーリー展開の中で考える機会を与えた.この授業の実践を通して,日本事情の授業に対して映 …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (28), 177-185, 2006-04

    IR 

  • The Introduction of Audiovisual Materials into Nihonjijo for Teaching Cultural Background Knowledge  [in Japanese]

    KUWAMOTO Yuji , MIYAMOTO Ritsuko

    Annual research report on general education, Akita University (8), 61-68, 2006-03

    IR 

  • "Nihonjijo" as a Goal to a Two-way Intercultural Comprehension  [in Japanese]

    KUWAMOTO Yuji , MIYAMOTO Ritsuko

    本論は, 2003年度から2004年度にかけて秋田大学教育文化学部で実施した日本事情の講義の実践報告である.当大学で実施している日本事情の講義はその性格上2種類に分けられているが,本論はそのうちの,日本文化に関する知識の授与を目的とする「日本事情III,IV」について扱っている.授業は受講者の口頭発表形式を基本に進行し,テーマは自由とした.授業実施に際しては,日本文化の表面的な知識の授与よりは,日 …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (27), 87-95, 2005-04

    IR 

  • Effective Methods of Introduction for Elementary Japanese : An analysis of lesson plans prepared by JSL trainees  [in Japanese]

    SASAKI Satoko , MIYAMOTO Ritsuko

    2001年,2002年にフィリピン日本語文化学院の日本語教師養成講座において実施した実習授業3クラスの教案を対象にしてどのような導入方法がとられたか調査した.その結果,導入方法は教師の発話と平行してパーフォーマンス,視覚情報,文字情報など主に教具を使用することによって示されていることがわかった.そして教具も絵カードを初めとして10種類近くあることがわかった.さらに教授項目ごとにどのような導入方法が …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (25), 145-152, 2003-03

    IR 

  • Components of Communication Skills in Everyday Japanese - an analytical study of audio-visual teaching materials -  [in Japanese]

    MATSUOKA Yoko , MIYAMOTO Rituko

    This study investigates the contents of Japanese as a second language teaching by analyzing components of the skills needed for everyday communications. What has been found is that not only knowledge …

    Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University The Humanities & the social sciences 58, 17-22, 2003-03

    IR  Cited by (1)

  • Human Resources Training for Community Japanese Language Classes  [in Japanese]

    MATSUOKA Yoko , MIYAMOTO Ritsuko

    Japanese language classes in communities havethree different functions for supporting non-Japanese speakers: systematic language acquisition, communication skills acquisition, and promoting multicultu …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice,Faculty of Education and Human Studies,Akita University (24), 115-122, 2002-03

    IR 

  • スバ語調査報告--ビクトリア湖東部の失われつつあるバントゥ語の一例  [in Japanese]

    宮本 律子

    Africa report. (30), 20-23, 2000-03

  • ズバ語調査報告―ビクトリア湖東部の失われつつあるバントゥ語の一例  [in Japanese]

    宮本 律子

    アフリカレポート, 2000-03

    IR 

  • Scales to measure multi-culturaql communication competence  [in Japanese]

    MIYAMOTO Ritsuko , MATSUOKA Yoko

    In this study, we attempt to develop scales to measure students' multicultural competence, in order to develop effective cross-cultural training programs in the context of Japanese university educatio …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice,Faculty of Education and Human Studies,Akita University (22), 99-106, 2000-03

    IR 

  • <ARTICLES>Multicultural Communication Competence in Japanese Language  [in Japanese]

    Matsuoka Yoko , Miyamoto Ritsuko

    Annual research report on general education, Akita University (2), 27-37, 2000-03

    IR 

  • <Symposium at the Annual Convention 1998>Education for International Understanding and Intercultural Communication  [in Japanese]

    Miyamoto Ritsuko

    秋田英語英文学 (41), 49-56, 1999-11

  • Nihonjijo as an Orientation Program : A Case Study of Multi-method Classes  [in Japanese]

    Miyamoto Ritsuko , Matsuoka Yoko

    This is a case study of combined classes ofNihonjijo taught by three different methods. It was found that this kind of new methodology is very effective as an orientation program to college studies fo …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (21), 63-71, 1999-03-01

    IR 

  • Foreign Students and a Local Language : A Survey of linguistic contact and motivation for learning a local language in the Akita area  [in Japanese]

    MATSUOKA Yoko , OTA Hisao , MIYAMOTO Ritsuko

    Recently the number of international students studying in the areas outside of Tokyo is increasing. The tendency has stimulated active researches of non-standard dialects, namely local languages, in t …

    Memoirs of the Faculty of Education, Akita University. Cultural science, social science (52), 125-133, 1997-05

    IR 

  • A Study of Language Learning Support Activities for Non-Native Speakers of Japanese in Akita Prefecture  [in Japanese]

    SASAKI Yoriko , MIYAMOTO Ritsuko

    The Japanese language has long been considered to be used only by native speakers, but the recent increase of non-native speakers of Japanese who reside not temporarily but for a fairly long time resu …

    Memoirs of the Faculty of Education, Akita University. Cultural science, social science (52), 113-123, 1997-05

    IR 

  • An Analysis of Sentence Structure in the Written Compositions by Non-native Speakers of Japanese  [in Japanese]

    KOIZUMI Kimiko , MIYAMOTO Ritsuko

    In an attempt to characterize sentence structures in the written compositions by non-native speakers of Japanese, we analyzed their compositions with seven parameters. They were: 1) clauses per senten …

    Memoirs of the Faculty of Education, Akita University. Cultural science, social science (52), 107-112, 1997-05

    IR 

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