杜 威 Du Wei

Articles:  1-20 of 39

  • 1 / 2
  • A Fundamental Study of Utilizing ICT to Promote Reflecting Thinking for Children : Focusing on Problem Discovery and Solving Process to make full use of Functional Thinking for College Students  [in Japanese]

    加藤 慎一 , 森本 明 , 江森 英世 , 杜 威

    ICT活用が,思考の反覆に伴う困難の克服を支え,いかに促進しうるか。本稿は,この研究課題の解決に向けた基礎的研究である。本研究では,関数的な見方・考え方をはぐくむ算数科の授業づくりに焦点をあてて,思考の反覆を促進するためのICT活用について考察する。本稿では,関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程において,行為の過程や結果を振り返るためのICT活用の効果について,教師をめざす学生4名を対 …

    東北数学教育学会誌 = Journal of Tohoku Society of Mathematics Education (50), 63-72, 2019

    IR  DOI 

  • 数学教育における教材研究と授業改善の研究Ⅵ — モデルプレートを活用した授業改善の試み —  [in Japanese]

    佐藤 学 , 重松 敬一 , 赤井 利行 , 杜 威 , 新木 伸次 , 椎名 美穂子 , SATO Manabu , SHIGEMATSU Keiichi , AKAI Toshiyuki , Du Wei , ARAKI Shinji , SHIINA Mihoko

    In the last paper, we considered the lesson of the school mathematics about the improvent of the lesson by using "Model Plate". Until now, We were considering the teachig learning processes to validat …

    秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学 = Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University. Educational sciences (73), 27-32, 2018-02-23

    IR  DOI 

  • Development and Validation of "Model Plate" for Making Students Consider in Developing Way : Forcusing on Junior high school "Proportion"  [in Japanese]

    佐藤 学 , 重松 敬一 , 赤井 利行 , 杜 威 , 新木 伸次 , 椎名 美穂子

    中学校第1学年「比例」の授業実践から,中学校数学科の授業における発展的思考・態度を育成するためのモデルプレートの機能について検証した。授業実践を進めるにあたっては,発展的思考の関連図も開発した。授業実践の実施と考察から,発展的思考・態度を意図した授業を検討するにあたって発展的思考の関連図を用いることが有効であることが分かった。また,幹とするモデルプレートを中心に,適当なタイミングで反応が現れており …

    東北数学教育学会年報 = Journal of Tohoku Society of Mathematics Education (49), 27-33, 2018

    IR  DOI 

  • Development of teaching materials in the study of Mathematics V - A Consideration of Area of a Sector making Students consider in Developing Way -  [in Japanese]

    佐藤 学 , 重松 敬一 , 赤井 利行 , 杜 威 , 新木 伸次 , 椎名 美穂子 , SATO Manabu , SHIGEMATSU Keiichi , AKAI Toshiyuki , Du Wei , ARAKI Shinji , SHIINA Mihoko

    This research is examining the meaning of 'Developing Way'. Especally, in this paper, we consider it from the purpose of structuring the math. In conclusion, this meaning of mathematics to make studen …

    秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学 = MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY EDUCATIONAL SCIENCES (72), 43-49, 2017-03-01

    IR 

  • A Study on the Training of School Mathematics Teachers in China  [in Japanese]

    Li Shuwen , Du Wei

    本研究は、東北師範大学を事例として中国の数学科教員養成の実態を整理分析し、その特徴と課題を明らかにしたものである。教員免許制度がすでに成立したが、全国の統一基準がなく、養成機関独自でカリキュラムを設けて養成を実施していること、非教員養成系大学でも養成を行っていること、カリキュラムの設計は教科専門に比重を掛けていること、教育実習など実践的能力の形成に時間を多めに掛けていることといった中国の数学科教員 …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (36), 21-28, 2014-05

    IR 

  • New National Curriculum in China  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 94(3), 26-30, 2012-03-01

    References (6)

  • High School Mathematics Textbooks in China  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education 93(9), 33-36, 2011-09-01

    References (9)

  • Mathematics Textbooks in Taiwan  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education 92(9), 37-41, 2010-09-01

    References (7)

  • Mathematics Textbooks in Taiwan  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education 92(8), 19-23, 2010-08-01

    References (7)

  • Mathematics Textbooks in China  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education 92(7), 34-38, 2010-07-01

    References (23)

  • Mathematics Textbooks in China  [in Japanese]

    DU Wei

    Journal of Japan Society of Mathematical Education 92(6), 17-21, 2010-06-01

    References (7) Cited by (1)

  • A study on increasing students' motivation of teaching math in junior high school  [in Japanese]

    YOSHIDA Takeshi , Du Wei

    The purpose of this study is to explore a way of teaching math in junior high school so that students can study math with high motivation and develop their ability. This study proposes a math clad whe …

    Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University Educational science 63, 33-43, 2008-03

    IR 

  • Elementary Mathematics Education Curriculum of Japan and the Philippines

    Robesa R Hilario , Du Wei

    Mathematics is a very important subject in basic education. A well-structured mathematics curriculum is necessary in enhancing the capabilities of every student. In this paper, the researchers compare …

    Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University Educational science 61, 9-19, 2006-03

    IR 

  • High School Mathematics Curriculum of Japan, China, and Korea : A Comparative Research  [in Japanese]

    SUGAWARA Kumiko , WEI Du

    本研究は日本・中国・韓国の高校数学の教育課程及び教科書を基に目標や内容の取扱いについての比較を行い,それぞれの特徴を明確にするための調査研究である.その結果,中国や韓国は教育の目的を人材養成におき,国力を高めようとする意図が明確にみられ,また,教科書の比較から中国や韓国は日本より必修の内容が多く,数学内容の系統性により配慮していることなどが明らかになった.さらに関数や集合の扱い方に違いがあることが …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (27), 13-23, 2005-04

    IR 

  • The Trend and the Content of a New Curriculum of School Mathematics in China  [in Japanese]

    Du Wei

    中国の学校教育は大衆教育へと転向しており,その象徴の1っになるのは新教育課程「課程標準」の成立である。本研究は,2005年度から実施に入った中国の新算数・数学教育課程について,その基本理念,体系及び内容等のまとめを通して,その特徴を明らかにしたものである。新教育課程は国民の素質と民族的創造能力を高めることをねらいとしており,算数・数学科において創造能力の育成は,主体的に考えるという情意と態度の育成 …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 29(0), 259-262, 2005

    J-STAGE  References (6)

  • Development of Materials for Teaching Elective Mathematics Incorporating the History of Mathematics  [in Japanese]

    SASAKI Akira , Du WEI

    Various attempts have recently been made to incorporate the history of mathematics in courses at both junior high school and senior high school level education. The origin of mathematics can be traced …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (26), 13-22, 2004-04

    IR  Cited by (1)

  • A Study on Nine Chapters on the Mathematical Art Focusing on the Chapter IV  [in Japanese]

    Du Wei

    This paper is a research on Chapter 4 of Nine Chapters on the Mathematical Art. The contents of Chapter 4 are 24 problems and five methods for solving the problems. The one method is called Shaoguangs …

    Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University Educational science 59, 35-39, 2004-03

    IR 

  • 8J7-12 The Comparisons of Mathematics Education in Chinese Mainland and Taiwan and Hong Kong and Macao  [in Japanese]

    Du Wei

    本研究は,中華文明という共通の文化と中国大陸・台湾・香港・澳門という地域の独自性における学校数学の比較によってそれぞれの主な特徴や,同4地域における数学教育の現状の一部分等を明確にしたものである。

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 28(0), 255-258, 2004

    J-STAGE  References (14) Cited by (1)

  • Teaching Thinking Skills in Mathematics Courses  [in Japanese]

    CHA S. I. , WEI Du

    高校の現場で,殆どの数学教師が捉えている「考える」授業とは,アルゴリズム化した解法の手順がない(経験したことのない)問題を与え,生徒に熟考させる授業のことである.実際そのような授業では,難しい問題を考えさせる必要があるため,教師側が始めから敬遠したり,生徒が手をつけることができないから,考えることすらできなかったりすることが殆どである.一方,脳科学の研究では,人間は話しているときにも動いているとき …

    Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University (25), 31-38, 2003-03

    IR  Cited by (1)

  • 1 / 2
Page Top