瀧 剛志 TAKI TSUYOSHI

ID:1000040319223

中京大学大学院情報科学研究科 Graduate School of Computer and Cognitive Sciences, Chukyo Univ. (2011年 CiNii収録論文より)

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Articles:  1-20 of 23

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  • A-15-23 Development of a real-time visualization system for shoulder complex movements  [in Japanese]

    上坂 学 , 瀧 剛志 , 長谷川 純一 , 矢内 利政

    Proceedings of the IEICE General Conference 2009年_基礎・境界, 259, 2009-03-04

  • D-12-64 Automated Tracking of Figure Skating Player with PTZ Camera  [in Japanese]

    Haraguchi Tomohiko , Taki Tsuyoshi , Hasegawa Junichi

    Proceedings of the IEICE General Conference 2009年_情報・システム(2), 173, 2009-03-04

  • H-065 Automated extraction of strategic spaces from football game scene for supporting game commentators  [in Japanese]

    Taki Tsuyoshi , Saito Hideki , Hasegawa Junichi

    情報科学技術フォーラム一般講演論文集 6(3), 157-158, 2007-08-22

    IPSJ 

  • 体感型VRシステムを用いたリアルタイムボブスレーシミュレータ (特集 バーチャルリアリティって凄い。実感できる応用事例)  [in Japanese]

    長谷川 純一 , 瀧 剛志 , 荻野 雅敏 [他]

    映像情報industrial 39(7), 33-37, 2007-07

  • ゲーム展開の分析と可視化 (特集:サッカー)  [in Japanese]

    瀧 剛志 , 長谷川 純一

    Japanese journal of biomechanics in sports & exercise 10(2), 125-131, 2006

  • 09-23-53A11-01 筋電図情報のビジュアルフィードバックによる自転車ペダリング動作の分析(09 体育方法,一般研究発表)  [in Japanese]

    宮嶋 孝治 , 稲葉 洋 , 西井 匠 , 瀧 剛志 , 長谷川 純一

    Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences Conference Proceedings 56(0), 332, 2005

    J-STAGE 

  • 勢力範囲のモデル化とゲーム分析への応用 (特集 ゲームとレースの分析)  [in Japanese]

    瀧 剛志 , 長谷川 純一

    Japanese journal of biomechanics in sports & exercise 7(1), 55-63, 2003

  • 優勢領域を用いたサッカーのチームワーク解析  [in Japanese]

    瀧 剛志 , 長谷川 純一

    画像ラボ 10(5), 28-31, 1999-05

  • A Study of Quantitative Evaluation for Spatial Pressure in Soccer Game  [in Japanese]

    菱川 剛 , 瀧 剛志 , 長谷川 純一

    全国大会講演論文集 第57回(人工知能と認知科学), 124-125, 1998-10-05

    IPSJ 

  • Group Motion Analysis in Team Sports Using Dominant Region  [in Japanese]

    TAKI Tsuyoshi , HASEGAWA Jun-ichi

    Proceedings of the IEICE General Conference 1998年.情報・システム(2), 393, 1998-03-06

  • Quantitative Evaluation of Teamwork in Soccer Scene Analysis System  [in Japanese]

    Matsumoto Takayuki , Taki Tsuyoshi , Hasegawa Jun-ichi , Fukumura Teruo

    最近、動画像処理を応用してスポーツにおける個人や集団の動きを評価しようとする研究が活発化している。筆者らもチームワークの分析を目的としたサッカーシーン解析システムの開発を進めており、選手の自動追跡方法についてはすでに報告した。本稿では、このシステムの主目的であるチーム全体の動きの評価方法について検討する。

    Proceedings of the IEICE General Conference 1996年.情報・システム(2), 397, 1996-03-11

  • Preliminary Study on Computer Analysis of Soccer Game Scenes for Quantitative Evaluation of Teamwork  [in Japanese]

    TAKI Tsuyoshi , MATSUMOTO Takayuki , HASEGAWA Jun-ichi , FUKUMURA Teruo

    スポーツシーンを対象にした動画像解析の研究はこれまでいくつか行われてきたが,サッカーのシーン解析に関する研究は,北海道大学の報告が唯一のものである.しかし,そこではテレビ中継の映像を対象としているためチーム全体の動きなどを評価するには限界がある.本研究では,チームプレーの定量的評価を目的としたサッカーシーンの動画解析システムを実現するために,その予備的な検討を行う.

    Proceedings of the IEICE General Conference 1995年.情報・システム(2), 389, 1995-03-27

  • Development of a Ride Training Simulator for Bobsleigh Drivers  [in Japanese]

    Ogino Masatoshi , Taki Tsuyoshi , Ootsuka Katsunari , Kitajima Akio , Miyazaki Shinya , Hasegawa Junichi

    This paper describes development of a bobsleigh ride simulator. It is expected to be used for training in the off-season. Virtual bobsleigh riding is realized by simulating a real course in Nagano Cit …

    Transactions of the Virtual Reality Society of Japan 11(4), 469-477, 2006

    J-STAGE  References (5)

  • Simulation of Tissue Shape Deformation and Human Motion Based on Elastic Skeletal Muscle Model  [in Japanese]

    Inaba Hiroshi , Taki Tsuyoshi , Miyazaki Shinya , Hasegawa Junichi , Toriwaki Junichiro

    This paper presents a method for simulating human motion with tissue shape deformation based on an elastic skeletal muscle model. Shapes of tissue models are decided based on real measurement data suc …

    Transactions of the Virtual Reality Society of Japan 10(4), 619-626, 2005

    J-STAGE  References (17) Cited by (1)

  • Visualization of Human Body Sensing for Sports Training  [in Japanese]

    INABA Hiroshi , TAKI Tsuyoshi , MIYAZAKI Shinya , HASEGAWA Junichi , KOEDA Mitsuhiro , KITAGAWA Kaoru

    本論文では, スポーツ動作分析の支援を目的とした人体センシング情報の可視化提示法について述べる.スポーツにおける打撃動作や投球動作の分析は, 筋電位などの運動機能情報を動作フォーム映像と比較しながら行われることが多い.本方法は, 動作中の人物の各要所部位で計測した筋電位値を, 人体骨格を表す3Dモデル上に色の差異として表示し, それをアニメーションとして提示する.これにより, 動作フォームの変化に …

    IEICE technical report 105(433), 37-42, 2005-11-24

    References (4) Cited by (5)

  • Evaluation of Teamwork from Soccer Game Scenes  [in Japanese]

    TAKI Tsuyoshi , MATSUMOTO Takayuki , HASEGAWA Jun-ichi , FUKUMURA Teruo

    筆者らは, サッカーにおけるチームワークの定量的評価を目的とした動画像解析システムの開発を行っている. 本文では, 複数のカメラを用いて撮影されたフィールド全体の映像から, すべての選手の動きを追跡し, その結果を用いて複数の選手の協調的な動きを評価する方法を検討する. そのために, 加速度パターンモデルに基づいて, その選手が他のどの選手よりも速く到達できる"優勢領域"というものを定義し, それ …

    Technical report of IEICE. PRMU 96(40), 67-74, 1996-05-16

    References (8) Cited by (13)

  • A Real-feel Bobsleigh Simulator Based on Motion and Surround Screen  [in Japanese]

    OGINO Masatoshi , TAKI Tsuyoshi , KITAJIMA Akio , OGURA Yoshimasa , MIYAZAKI Shinya , HASEGAWA Junichi

    ボブスレーは滑走コースを利用できる期間が冬季に限定されるため、シミュレーターを利用したトレーニングの実現に大きな期待が寄せられている。そこで、本研究では6軸電動アクチュエータ式の動揺装置(モーションベース)と4面構成の大型スクリーンを併用したVR装置を用いて、長野市にある実在のコースを模擬して作成したコースデータ上において、ボブスレーの滑走シミュレーションを実現した。動的物理シミュレーションと空間 …

    Technical report of IEICE. Multimedia and virtual environment 104(390), 31-35, 2004-10-28

    References (3) Cited by (1)

  • Human Motion Simulation by Modeling Elastic Skeletal-Muscle  [in Japanese]

    INABA Hiroshi , TAKI Tsuyoshi , MIYAZAKI Shin-ya , HASEGAWA Jun-ichi , TORIWAKI Jun-ichiro

    本研究では,弾性表現された骨格筋の力発生に基づく人体の動作シミュレーションを行う.具体的には,人体の断層像より抽出した骨格筋,骨,および脂肪の3組織から,弾性を伴う人体モデルを構築する.モデル化された骨格筋の収縮動作に基づく動的な筋力発生および変形から,姿勢変化および組織変形を伴う人体の動作シミュレーションを実現する.また,その結果をCGアニメーションとして可視化する.実験では,本手法を人体下肢に …

    Technical report of IEICE. Multimedia and virtual environment 104(390), 7-12, 2004-10-28

    References (12) Cited by (1)

  • Improvement of Evaluation Method of Pressure in Soccer Games  [in Japanese]

    HISHIKAWA Tsuyoshi , TAKI Tsuyoshi , HASEGAWA Jun-ichi

    Proceedings of the IEICE General Conference, 366, 1999

    Cited by (3)

  • A Feature for Group Behavior Analysis in Team Sports and Its Application  [in Japanese]

    TAKI Tsuyoshi , HASEGAWA Jun-ichi

    本論文では, チームスポーツにおける集団行動を映像に基づいて定量的に評価するための基本的な特徴量について検討する.ここで提案する特徴量は, 集団動きの中で各個人がつくる一種の勢力範囲である.本論文では, これをボロノイ領域の一つの拡張として定式化し, 人間の近似的な運動モデルを用いた具体的な計算方法を示す.この勢力範囲を実際にサッカーゲームにおける種々の行動評価に応用し, チームワークをボールの受 …

    The Transactions of the Institute of Electronics,Information and Communication Engineers. 00081(00008), 1802-1811, 1998-08

    References (13) Cited by (38)

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