圓川 隆夫 ENKAWA Takao

ID:1000070092541

東京工業大学 Tokyo Institute of Technology (2013年 CiNii収録論文より)

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Articles:  1-20 of 180

  • A Study on Elucidation of the Complementary Effect between the Helping Zone System and Introduction of Buffer Stations in Cell Manufacturing  [in Japanese]

    KASMO Sakah , IKEDA Taisho , ENKAWA Takao

    本論文では,作業変動を吸収するための助け合いゾーンをもつ分割方式のセル生産において,工程間にバッファを導入する効果を解明する.そのためにラインバランスの観点からバッファをもつことを前提としたDLB (Dynamic Assembly-Line Balancing) の枠組みを援用しながら,セル生産に適したワークの受け渡しルールやその意思決定単位を取り込むことによってモデル化しスループットに与える影 …

    Journal of Japan Industrial Management Association 64(3), 472-479, 2013-10-15

    J-STAGE  References (10)

  • 207 Modeling a JIT production process based on Factory Physics framework and SysML  [in Japanese]

    MIZUNO Hiroyuki , IKEDA Taisho , ENKAWA Takao

    Despite its popularity as an operation management paradigm, lean or JIT has been generally considered difficult to adopt. One of the reasons could be that clear understandings of JIT have not been ach …

    The Proceedings of Manufacturing Systems Division Conference 2013(0), 51-52, 2013

    J-STAGE 

  • Elucidation of the Mechanism behind the Influences of Uncertainty Avoidance on Customer Attitudes towards Japanese Products and Services(Review and Survey)  [in Japanese]

    FRANK Bjorn , HERBAS TORRICO , ENKAWA Takao

    グローバルな競争が加速される中,ホフステードによる国の文化次元とそのスコアによる消費者態度への影響の研究が多くある.日本人の文化的特徴として不確実性回避が高く,それがCS(顧客満足度)等の品質評価について厳しい態度に結びついていることが知られている.しかしながら,それは国の平均値としての傾向であり,消費者個人の文化性向としての不確実性回避の影響については必ずしも明確な結論は得られていない.そこで, …

    Journal of Japan Industrial Management Association 63(4), 201-209, 2013

    J-STAGE  References (17)

  • A Cross-Country Comparison of the Mechanisms Relating Customer Satisfaction and Market Share  [in Japanese]

    ABULAITI Gulimire , HERBAS Boris , HACHIYA Satoko , MATSUKAWA Yuko , FRANK Björn , SCHVANEVELT Shane J. , ENKAWA Takao

    顧客維持や創造のためにCS向上の企業努力がなされる中,同時期におけるCSとマーケットシェアの関係は相関がないか,負の相関をもつというFornell等の研究が知られている.しかしながら,これはCS向上を目指す企業努力の正当性と矛盾しかねない.そこで本論文ではそのメカニズムを解明するために, CS関連指標とシェアとの関係は,製品・サービスや国によって異なるという仮説のもとに, 8つの国・地域そして8つ …

    Journal of The Japanese Society for Quality Control 42(3), 377-387, 2012

    J-STAGE  References (21)

  • デミング賞本賞受賞記念インタビュー (2010年度品質各賞)  [in Japanese]

    圓川 隆夫

    Quality management 62(1), 35-37, 2011-01

  • ロジスティクスとクオリティコントロール  [in Japanese]

    圓川 隆夫

    物流情報 13(2), 2-8, 2011

  • Overcoming Isolation of Japan's Economic Culture  [in Japanese]

    ENKAWA Takao

    The international competitiveness of Japan according to the IMD ranking has, after having topped the list in 1991, been steadily declining down to the 26th position in the 2011 edition. After Japan ma …

    The Journal of Science Policy and Research Management 25(2), 142-143, 2011

    J-STAGE 

  • III. Message from Past Presidents:Three Expectations Celebrating the 40th Anniversary  [in Japanese]

    ENKAWA Takao

    Journal of The Japanese Society for Quality Control 41(3), 298, 2011

    J-STAGE 

  • Influences of the Economic Crisis on Customer Attitudes and the Moderating Role of Culture  [in Japanese]

    ABULAITI Gulimire , ENKAWA Takao , FRANK Bjorn

    激しい競争の中で企業は顧客を維持し獲得するため,顧客満足度(以下,CS)の向上に努力している.一方,最近の研究では,CSは企業成果や努力と関係のない経済変動を受けることが報告されている.本研究は,2008年後期に起こった経済危機の前後に実施した14の製品・サービスについてのCS関連指標(CS,知覚価値,企業イメージ)および消費者である回答者の文化特性の調査に基づき,CS関連指標に経済危機がどのよう …

    Journal of The Japanese Society for Quality Control 40(2), 225-233, 2010

    J-STAGE  References (17)

  • Message from President  [in Japanese]

    ENKAWA Takao

    Journal of the Japanese Society for Quality Control 39(1), 4, 2009-01-15

  • STRUCTURAL ANALYSIS OF CS AND ES IN MEDICAL INSTITUTIONS  [in Japanese]

    SUDO Shuichi , ENKAWA Takao , MOCHIZUKI Tomoyuki

    Journal of the Japan Society for Healthcare Administration 46(1), 7-16, 2009-01-01

    Ichushi Web  References (22)

  • Economic Influences on Customer Satisfaction and their Difference by Core and Peripheral Functions  [in Japanese]

    FRANK Bjorn , ENKAWA Takao , OKUMA Nobutaka

    本論文は,耐久消費財の経年的な顧客満足度(CS値)に,株価に代表される景気感バイアスが存在することを指摘した先行研究を発展させ,さらに2004年,2007年の調査データを加えた上で,CS値への経済変数の影響として景気期待感と経済成長の因子がそれぞれ負と正の影響,そして景気期待感の方がより大きな影響を与えること,さらにそれが主に製品を構成する品質要素のうちで表層機能を介したCS値への影響によるもので …

    Journal of Japan Industrial Management Association 60(2), 87-94, 2009

    J-STAGE  References (15) Cited by (1)

  • The Influence of Market Uncertainty on SCM Competencies and Managerial Performance  [in Japanese]

    SUZUKI Sadami , KITAMURA Shinsuke , ENKAWA Takao

    本研究では,市場の不確実性をモデレータとし,SCM性能,およびSCM性能と経営成果間の関連性に与える影響を明らかにすることを目的とする.SCMロジスティクススコアカード(LSC)に基づく実際の企業データを用い,不確実性への対処必ずしも的確になされていない現状を明らかにし,その原因が,情報技術への高い依存傾向にあることを示す.同時に,経営成果との関連性を分析することにより,情報技術の活用はあくまで必 …

    Journal of Japan Industrial Management Association 60(2), 69-76, 2009

    J-STAGE  References (15)

  • The Impact of New Product Development Competencies on Financial Performance : Moderating Effect of Product Complexity and Market Uncertainty  [in Japanese]

    SUZUKI Sadami , KITAMURA Shinsuke , ENKAWA Takao , ANANTANA Tanyanuparb

    国際的な市場の下,顧客要求はますます高まり,製品ライフサイクルの短命化が企業間競争に拍車をかけている.このような環境下では技術力や組織力などといった新製品開発力を高めて他社との差別化を図り,高収益を確保していくことが不可欠である.本研究では,企業の新商品開発力を測定するツールとして,新商品開発スコアカード(NPDSC)を用い,そこから抽出される3つの新商品開発力と実際の財務データを用いた経営成果と …

    Journal of The Japanese Society for Quality Control 39(3), 386-396, 2009

    J-STAGE  References (15)

  • Removing Economic Influences from Customer Satisfaction Scores to Assess Managerial Performance in Marketing  [in Japanese]

    FRANK Björn , SUDO Shuichi , ENKAWA Takao

    CS(顧客満足)経営が標榜なされる中,自社の経年的なCS測定が多く実践されている.このような経年的なCS値には,経済変動の影響による無視できない大きなバイアスを伴うことが国家レベルのCSの研究から知られている.個人のCSを集計しその平均で求められる製品や企業のCS値も同様に経済変動の影響が見られるはずであり,企業努力を反映したCS値を求めるにはこのようなバイアスを取り除く必要がある.本研究は,30 …

    Journal of The Japanese Society for Quality Control 39(1), 119-128, 2009

    J-STAGE  References (17) Cited by (3)

  • Risk Homeostatis of Quality  [in Japanese]

    ENKAWA Takao

    Journal of the Japanese Society for Quality Control 38(4), 399, 2008-10-15

  • 病院におけるCS経営の構造分析 : (第1報)職員満足と患者満足  [in Japanese]

    須藤 秀一 , 望月 智行 , 圓川 隆夫 , 望月 章子 , 池田 五十鈴 , 三宅 憲司 , 小川 卓

    日本医療・病院管理学会誌 = Journal of the Japan Society for Healthcare administration 45, 74, 2008-10-01

    Ichushi Web 

  • (Message from President.)  [in Japanese]

    ENKAWA Takao

    Journal of the Japanese Society for Quality Control 38(1), 3, 2008-01-15

  • Severe Customers and Kaizen Efforts, and Monozukuri and Quality From Now On  [in Japanese]

    ENKAWA T.

    Quality management 59(1), 34-37, 2008-01

    Cited by (1)

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