竹中 真希子 TAKENAKA Makiko

Articles:  1-20 of 85

  • 1 / 5
  • ユビキタスネットワーク社会におけるアクティブシニアのタブレットとSNSの活用  [in Japanese]

    竹中 真希子 , 凍田 和美 , 稲垣 成哲

    大分大学高等教育開発センター紀要 (6), 23-41, 2014-03

    IR 

  • The Development and Evaluation of Case Method Teaching Material for Developing the Ability to Plan Science Lessons  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , TAKENAKA Makiko , NAKAMURA Hisayoshi , INAGAKI Shigenori

    This study aimed to develop and evaluate a case method teaching material for college students studying to become teachers in order to develop their ability to plan science lessons. The case method tea …

    日本理科教育学会理科教育学研究 53(2), 263-274, 2012-11

  • Practical Study on Argument Skill Improvement in Pre-service Teachers(2)  [in Japanese]

    YAMAMOTO Tomokazu , YAMAGUCHI Etsuji , INAGAKI Shigenori , NAKAYAMA Hayashi , TAKENAKA Makiko

    本研究では,理科教員を目指す大学生のアーギュメント・スキルに着目し,高等学校の理科 の指導法に関する科目において,Seethaler & Linn (2004)が開発したカリキュラムをもとに授業を行い,大学生のアーギュメント・スキルを分析した.その結果,自分の主張を支えるエビデンスを利用するスキルはおおむね良好であるが,それに反するエビデンスを用いて反駁や重み付けを行うスキルについては課題 …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 35, 255-256, 2011-08-23

    J-STAGE  References (9)

  • Development and Evaluation of Case Method Program Using Manga for Teacher Education to Support the Creation of Lesson Plans  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , NAKAMURA Hisayoshi , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    本研究では,実際の学習場面で起こる問題点をマンガというメディアを用いてナラティブに表現したケースメソッド教材を開発し,学習者が状況判断力を獲得する学習活動を通して,指導案を読み取り,書く能力を育成するための教師教育プログラムを開発した。面接調査の結果,学習者は本プログラムを指導案作成のための効果的な学習プログラムと捉えれいることが示唆された.

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 35, 68-69, 2011-08-23

    J-STAGE  References (3)

  • Development and Evaluation of a Dietary Education Class in Living Environment Studies : Parent-child Cooperative Learning Using the Camera-equipped Mobile Phone-based Information Sharing System "clippicKids"  [in Japanese]

    KURODA Hideko , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    The purposes of this study were to design a dietary education class for elementary school children and their parents in order to provide basic nutrition knowledge to enable them to apply such knowledg …

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 34(2), 1-10, 2011

    J-STAGE 

  • Development of Argument Skills in Elementary Students : Design and Analysis of an Integrated Study Class Addressing the Issue of Coexistence of Humans and Wild Animals  [in Japanese]

    YAMAMOTO Tomokazu , TAKENAKA Makiko , SAKAMOTO Miki , YAMAGUCHI Etsuji , INAGAKI Shigenori , MURATSU Keita , NAKAYAMA Hayashi , OSHIMA Jun , OSHIMA Ritsuko , MURAYAMA Isao

    Argument skills have received a lot of attention in recent years. However, few studies report on the argument skills of elementary students, resulting in a lack of knowledge base for learning support. …

    Journal of Science Education in Japan 35(3), 245-255, 2011

    J-STAGE  References (15) Cited by (1)

  • Development and evaluation of MANGA educational materials for teachers who are weak in science instruction for acquiring practical science ability  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , TAKENAKA Makiko , NAKAMURA Hisayoshi , INAGAKI Shigenori

    The purpose of this research is to develop educational materials for teachers using manga as a support aid, and to verify the materials' effectiveness. Practical evaluation was attempted targetin …

    Journal of Science Education in Japan 35(2), 205-212, 2011

    J-STAGE  References (7) Cited by (1)

  • Research on Sustainability Awareness of Science Course Students : A Case Study of the Teaching Design in a Women's College  [in Japanese]

    MIYAKE Shiho , TAKENAKA Makiko

    著者らは,高等教育機関における,SD意識向上を図る授業プログラム開発に取り組んでいる。本研究では,2010年度の授業プログラム開発経過について報告する。本授業プログラム開発は,学生向け市民教育の一環として,SDというものへの態度や意識形成をねらいとしている。現在,紙面によるSD意識調査,調査・発表活動を通して学生が見つけるSD事例,ClipGalleryを活用した活動の3つを通した授業プログラムに …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 34, 267-268, 2010-09-10

    J-STAGE  References (3) Cited by (1)

  • Evaluation of The Manual of the Experiment Teaching Materials Using Manga  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , NAKAMURA Hisayoshi , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    本研究の目的は,マンガを知識獲得のための新しい学習ツールと捉え,ナラティブアプローチを用いた実験教材の解説のためのマンガを用いた説明書を開発し評価することである。具体的には,手回し発電機のゼネコン^RV3の開発意図や操作方法を読み取るマンガ説明書を開発し,その有効性について検討を行った。その結果,マンガ説明書は,実験教材の特性を示すのに効果的であり,従来の仕様説明書よりもわかりやすいという評価を得 …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 34, 169-172, 2010-09-10

    J-STAGE  References (2) Cited by (1)

  • Design Study on Collaborative Learning of Socioscientific Issues : A Case Study of Learning about "Defining Problems" in the Unit about "Electric Power Problems"  [in Japanese]

    SAKAMOTO Miki , YAMAMOTO Tomokazu , YAMAGUCHI Etsuji , INAGAKI Shigenori , OSHIMA Jun , OSHIMA Ritsuko , NAKAYAMA Hayashi , TAKENAKA Makiko , MURAYAMA Isao

    Socioscientific issues are plagued by a number of problems wherein the goals are unclear or no specific solution to an issue can be found. These problems are called "ill-defined problems", a …

    Journal of Science Education in Japan 34(2), 145-153, 2010

    IR  J-STAGE  References (17)

  • A Pilot Study of a Teaching Program Development for Postgraduate Students to Promote Awareness of Sustainable Development  [in Japanese]

    MIYAKE Shiho , TAKENAKA Makiko

    SDをより充実させていくために,教育においては日常的に意識されていないSDを一人ひとりに気づかせるという取り組みが求められている。そこで,本研究では大学院生を対象にして,SDに関連する事柄を日常的にどれだけ意識しているかということについて調査し,その後,SDへの日常的な意識を促す授業プログラムの試行的開発に取り組んだ。大学院生5名を対象にして,紙面によるSD意識調査とclippicKidsを活用し …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 33, 297-298, 2009-08-25

    J-STAGE  References (4) Cited by (1)

  • Making of Teachers' Educational Materials Using Manga  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    本研究の目的は,教師教育プログラムの開発において,マンガを知識獲得のための新しい学習ツールとして用いる理論的な根拠を示すとともに,その開発事例を解説することを通して,マンガ利用の有効性と課題を明らかにすることである.マンガを利用することの利点は,ふり返りが容易,意図的な情報操作,解釈の多義性を生かせることなどである.これらの利点を生かすために,ナラティブアプローチを用いたマンガによる教師教育プログ …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 33, 189-192, 2009-08-25

    J-STAGE  References (8) Cited by (1)

  • Development and Evaluations the Lesson Collaborated with Scientists : Wildflower Search Activities at Schoolyard Using the Interactive Virtual Botanical Garden  [in Japanese]

    TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori , TAKEDA Yoshiaki , KURODA Hideko , OHKUBO Masahiko

    The aim of this research is to consider the better cooperation between scientists and schools by devising, in collaboration with scientists, experimental lessons in the life environmental studies. The …

    Journal of research in science education 50(1), 35-49, 2009-07-10

    References (23)

  • Development and Evaluation of a Mobile Learning System to Visit a Virtual Past World  [in Japanese]

    山田 敬太郎 , 垂水 浩幸 , 大黒 孝文 [他] , 楠 房子 , 稲垣 成哲 , 竹中 真希子 , 林 敏浩 , 矢野 雅彦

    We have developed a system using mobile phones with attached GPS to learn history. This system enables students to do fieldwork with a visit to a virtual world from the corresponding location in the p …

    情報処理学会論文誌 50(1), 372-382, 2009-01-15

    IPSJ  Cited by (4)

  • 学校と家庭との連携を支援するための授業デザイン--カメラ付き携帯電話を活用した生活科での親子学習  [in Japanese]

    黒田 秀子 , 竹中 真希子 , 稲垣 成哲

    The Japanese journal of education for life environment studies and integrated learning (16), 102-109, 2009

  • Further Validation of Fostering Students' Meta-understanding of Scientific Principles as Scientific Thinking : Case Study of "Combustion" in Sixth Grade Science  [in Japanese]

    TACHIBANA Sanae , FUJIMOTO Masaji , YAMAMOTO Tomokazu , INAGAKI Shigenori , MURAYAMA Isao , YAMAGUCHI Etsuji , SAKAMOTO Miki , OSHIMA Jun , OSHIMA Ritsuko , NAKAYAMA Hayashi , TAKENAKA Makiko

    In science education, fostering scientific thinking is important, though few examples of scientific thinking are known. Sakamoto et al. (2007) advocated "meta-understanding of scientific principl …

    Journal of Science Education in Japan 33(4), 362-369, 2009

    IR  J-STAGE  References (9) Cited by (1)

  • Development and Evaluation of Teachers' Educational Materials Using Manga : A Case Study of an Educational Program on Cooperative Learning Theory and Methodology  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    This paper introduces a program that developed educational materials for teachers using manga, and evaluates the effectiveness of such materials. Using manga for educational materials has the followin …

    Journal of Science Education in Japan 33(4), 338-347, 2009

    J-STAGE  References (14) Cited by (2)

  • A Lesson of Parents-Children's Learning Using Mobile Phones in Life Environmental Study  [in Japanese]

    KURODA Hideko , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori , OHKUBO Masahiko

    カメラ付き携帯電話を利用して,親子で同じ課題に取り組む学習を小学校2年生生活科「秋見つけ」の単元で実施した.実施後に行った保護者の主観的評価を元に,親子学習の有効性について検討した。その結果,親子で同じ学習課題に取り組むことを楽しいと感じている保護者が多いこと,家庭で実施している学習に関連した内容を話題にすることが多いという結果が得られた.このことから,親子学習の保護者にとっての有効性を見いだすこ …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 32, 441-442, 2008-08-08

    J-STAGE  References (3)

  • The Development of Comics Teaching Materials to Learn The Theory and The Method of Collaborative Learning  [in Japanese]

    DAIKOKU Takafumi , TAKENAKA Makiko , INAGAKI Shigenori

    本研究の目的は,マンガを用いて協同学習の概要を習得するための教材を開発し,その有効性について検討することであった。教材としてマンガを利用することには,ふり返りが容易,意図的な情報操作,解釈の多義性を生かせるなどの利点を挙げることができる。そこで,具体的には協同学習の手法を習得するためのマンガ教材を作成した。このマンガ教材について,教員志望の大学生を対象に評価を試みた結果,マンガの読みやすさは概ね良 …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 32, 55-56, 2008-08-08

    J-STAGE  References (5) Cited by (1)

  • Review of the Research Trends in Technology to Support Learning  [in Japanese]

    TAKENAKA Makiko

    テクノロジによる学習支援研究は,情報技術の進展や,その時代に注目された学習理論を背景として発展し,近年では,関連する複数の学術研究領域が,新たに創設されてきている。科学教育の研究領域においても,テクノロジによる学習支援は,重要な課題として位置づけられており,その有効性が,多くの実践的研究を通して明らかにされてきている。特に,テクノロジを利用して協調学習支援を追究する,CSCL (Computer …

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 32, 41-44, 2008-08-08

    J-STAGE  References (11)

  • 1 / 5
Page Top