山口 和紀 YAMAGUCHI Kazunori

ID:1000080158097

東京大学大学院広域システム科学系 Department of General Systems Studies, The University of Tokyo (2014年 CiNii収録論文より)

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Articles:  1-20 of 51

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  • Discovery of Spatio-Temporal Patterns from Foursquare by Diffusion-type Estimation and ICA

    MATSUDA Yoshitatsu , YAMAGUCHI Kazunori , NISHIOKA Ken-ichiro

    In this paper, we extract various patterns of the spatio-temporal distribution from Foursquare data. For extracting patterns, we employ ICA (Independent Component Analysis), which is a widely-used met …

    Technical report of IEICE. PRMU 113(493), 31-36, 2014-03-13

  • Improvement of independent component analysis by an estimation of the error distribution of higher-order statistics  [in Japanese]

    MATSUDA Yoshitatsu , YAMAGUCHI Kazunori

    Independent component analysis (ICA) is a solution for blind source separation problems. ICA can estimate the sources by utilizing the higher-order statistics under the assumptions that the sources ar …

    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報 113(286), 177-183, 2013-11-12

  • Analysis of Computer Science Related Curriculum on LDA and Isomap  [in Japanese]

    関谷 貴之 , 松田 源立 , 山口 和紀

    A curriculum is crucial to maintaining the integrity of various courses of universities, and an effort to improve a curriculum may include an analysis of the curriculum by comparing the curriculum wit …

    情報処理学会論文誌 54(1), 423-434, 2013-01-15

    IPSJ 

  • Improvement of Personalized Teaching Material Generator Based on Word Set  [in Japanese]

    堀江 郁美 , 山口 和紀 , 柏原 賢二 , 飯島 優雅

    現在,インターネット上には学生の自律学習の教材となり得るデータが,言語や分野を問わず多数存在している.しかし,単語の意味がわからなかったり,探しているデータを探し当てることができなかったりするため,学生はほとんどを教材として利用できずにいる.そこで,本研究では,データに含まれる単語に着目し,学生の履修授業や文書の分野などをヒントに,データ間のコサイン類似度を計算し、類似しているデータに付属する辞書 …

    研究報告コンピュータと教育(CE) 2012-CE-115(6), 1-6, 2012-06-30

  • Another Proof of Draw in Infinite Connect-Four  [in Japanese]

    山口 慶晃 , 山口 和紀 , 田中 哲朗 , 金子 知適

    箱積みが最善引き分けの証明の別解Infinite Connect-Four is a variant Connect-Four on an infinite board. We proved that there are strategies using follow-up and follow-in-CUP to play Infinite Connect-Four without losing …

    研究報告ゲーム情報学(GI) 2011-GI-26(12), 1-8, 2011-06-24

  • 箱積みが最善引き分けの証明 (ゲーム情報学(GI) Vol.2011-GI-25)  [in Japanese]

    山口 慶晃 , 山口 和紀 , 田中 哲朗 [他] , 金子知適

    情報処理学会研究報告 2010年度(6), 1-8, 2011-04

  • SPURI: Argument Analysis Framework  [in Japanese]

    柴田 裕介 , 山口 和紀

    In this paper, we propose a new argumentation framework SPURI for analyzing arguments. SPURI employs an argumentation framework whose primary objective was to support discussion, for analyzing argumen …

    情報処理学会論文誌 52(3), 1395-1411, 2011-03-15

    IPSJ 

  • Learning of Evaluation Functions by Game Records in Shogi  [in Japanese]

    金子 知適 , 山口 和紀

    This paper discusses practical issues in learning of evaluation functions, based on comparison of moves that appeared in a database of game records. In the framework recently researched in shogi, the …

    情報処理学会論文誌 51(12), 2141-2148, 2010-12-15

    IPSJ  Cited by (3)

  • Analysis of Historical Argument with Argument Analysis Framework SPURI  [in Japanese]

    柴田 裕介 , 山口 和紀

    明治時代の一大学術論争である法隆寺再建非再建論争を,筆者らが開発した議論分析フレームワーク SPURI により分析した.SPURI は議論の論理構造に着目し,議論をグラフ構造として表現することで議論を分析する手法であり,すでに政策論争において効果を確認したが,今回新たな分野として人文科学の学術論争への適用を試みた.その結果,SPURI で法隆寺再建非再建論争を無理なく記述することができた.また,S …

    情報処理学会研究報告 2010年度(4), 1-8, 2010-12

  • Enhancement of Df-pn with Fixed-depth Search at Frontier Nodes  [in Japanese]

    金子 知適 , 田中 哲朗 , 山口 和紀 , 川合 慧

    This paper presents an enhancement on df-pn for AND/OR tree search, by utilization of fixed-depth look ahead. In this enhancement, a shallow fixed-depth search is performed to find out a short proof a …

    情報処理学会論文誌 51(11), 2040-2047, 2010-11-15

    IPSJ  Cited by (1)

  • Evaluation Function Based Monte Carlo Tree Search in Shogi  [in Japanese]

    竹内 聖悟 , 金子 知適 , 山口 和紀

    Recent improvements on Monte Carlo Tree Search(MCTS) have produced strong computer Go programs. Evaluation function based MCTS (EF-based MCTS) has been approached in the game of Lines Of Actions, Amaz …

    ゲームプログラミングワークショップ2010論文集 2010(12), 86-89, 2010-11-12

    IPSJ 

  • Japanese Imput Method Adaptation Using Hidden Markov Model  [in Japanese]

    KUROSAKI HIROMITSU , YAMAGUCHI KAZUNORI

    近年大規模なコーパスを用いた統計的仮名漢字変換が注目されている.しかし,一般的な分野の辞書を用いると対象分野特有の単語において仮名漢字変換の変換精度は低下してしまう.変換対象の分野に応じた辞書を使うと、仮名漢字変換の精度が向上するが,そのためには変換対象の分野を推定する必要がある。HMM を用いて単語ごとの分野の推定を行うと単語に関連性がない場合推定した分野が大きく変動してしまう.先行研究では 1 …

    情報処理学会研究報告. 自然言語処理研究会報告 198, B1-B7, 2010-09-16

    References (9)

  • Research on programming skill hierarchy  [in Japanese]

    YAMAMOTO MITSUO , SEKIYA TAKAYUKI , YAMAGUCHI KAZUNORI

    機能を説明した文を示されてコードを書くことができない学習者でも,サンプルプログラムの真似をすればコードを書くことができる人がいる.そこで,サンプルプログラムから修正改造するスキルを Modification として提案する.提案スキルは,繰り返し構造の有無によって "Modification1","Modification2" とする.そして,文献 1) にあるプログラミング関連スキル "Basi …

    情報処理学会研究報告. コンピュータと教育研究会報告 104, C1-C25, 2010-05-22

    References (9)

  • Dynamic Move Generation in Quiescence Search, Using Information of Game Positions  [in Japanese]

    竹内 聖悟 , 金子 知適 , 山口 和紀

    ゲームプログラミングワークショップ2009論文集 2009(12), 156-161, 2009-11-06

    IPSJ 

  • Investigation of Research in Theory and Technology on Information Education  [in Japanese]

    山本 三雄 , 関谷 貴之 , 山口 和紀

    We investigated the research situation on information education during the last five years' transactions of Information Processing Society of Japan (IPSJ), and Japan Society for Educational Technology …

    情報処理学会論文誌 50(10), 2449-2461, 2009-10-15

    IPSJ 

  • Investigation of Research in Theory and Technology on Information Education  [in Japanese]

    山本 三雄 , 関谷 貴之 , 山口 和紀

    情報処理学会論文誌 論文誌ジャーナル 50(10), 2449-2461, 2009-10

  • The Lightweight Index for Top-k Retrieval in P2P Networks  [in Japanese]

    成毛 源樹 , 山口 和紀

    We introduce a lightweight index for top-k retrieval in P2P networks. The lightweight index consists of the references to the highest scoring files for every search word and node. In this paper, we us …

    情報処理学会論文誌 50(1), 430-436, 2009-01-15

    IPSJ 

  • Learning of Evaluation Functions by Game Records in Shogi  [in Japanese]

    金子 知適 , 山口 和紀

    ゲームプログラミングワークショップ2008論文集 2008(11), 152-159, 2008-10-31

    IPSJ 

  • Evaluation of Monte Carlo Tree Search, Based on Winning Probability of Game Records  [in Japanese]

    竹内 聖悟 , 金子 知適 , 山口 和紀

    ゲームプログラミングワークショップ2008論文集 2008(11), 9-16, 2008-10-31

    IPSJ 

  • Systematization of Course Syllabi Based on Term Sets  [in Japanese]

    SEKIYA Takayuki , YAMAGUCHI Kazunori

    全国大会講演論文集 第70回(コンピュータと人間社会), 495-496, 2008-03-13

    IPSJ  References (2)

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