実世界指向インタフェースを用いた時空間コンテンツによる協調学習支援システムの開発 Development of a tangible collaborative learning support system for spatio-temporal contents

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著者

    • 北原 圭吾 KITAHARA Keigo
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 丸山 祐太 MARUYAMA Yuta
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 重野 寛 SHIGENO Hiroshi
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 岡田 謙一 OKADA Ken-ichi
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University

抄録

近年,協調学習を支援する様々な研究が行われている.本稿では,小学校で行なわれている野外学習に注目し,中でも教室における復習作業が重要であると考え,実世界指向インタフェースを用いて効果的な野外学習の復習支援を行う手法を提案する.時空間情報を保持したデータを用い,動植物の成長を示すデータやその周辺のデータを効果的に提示する手法を実装した.また協調学習を行なう上では,効率的なデータの受け渡し手法が必要であると考え,そのための機能についても実装した.We focused on collaborative learning in a classroom using spatio-tempral contents, which is typically conduted after outdoor class in an elementary school. We propose and implemented a tangible collaborative learning support system that uses spatio-temporal contents. Temporal data sequence that shows growth of a plant and geographic data collection are presented by the system. Moreover, we implemented methods for exchanging contents on the system that are thought to be suitable for face-to-face collaborative learning.

We focused on collaborative learning in a classroom using spatio-tempral contents, which is typically conduted after outdoor class in an elementary school. We propose and implement a tangible collaborative learning support system that uses spatio-temporal contents. Temporal data sequence that shows growth of a plant and geographic data collection are presented by the system. Moreover, we implement methods for exchanging contents on the system that are thought to be suitable for face-to-face collaborative learning.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)

    情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 2005(49(2005-GN-056)), 37-42, 2005-05-26

    一般社団法人情報処理学会

参考文献:  10件中 1-10件 を表示

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110002695959
  • NII書誌ID(NCID)
    AA1155524X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • NDL 記事登録ID
    7378985
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1121
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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