建築設計プロセスにおける空間創造の思考法に関する研究

  • 和田 浩一
    職業能力開発総合大学校能力開発院 教授・博士(工学)
  • 斎藤 孝晴
    ㈱中山設計 修士(工学)
  • 種村 俊昭
    職業能力開発総合大学校能力開発院 教授・博士(工学)
  • 棒田 恵
    職業能力開発総合大学校能力開発院 特任助教・博士(工学)
  • 西村 伸也
    新潟大学工学部 建設学科 教授・工博

書誌事項

タイトル別名
  • A STUDY ON DESIGN METHODS FOR SPACE CREATION IN ARCHITECTURAL DESIGN PROSESSES
  • 建築設計プロセスにおける空間創造の思考法に関する研究 : 空間で展開される場面を用いたエスキースの教育的試行
  • ケンチク セッケイ プロセス ニ オケル クウカン ソウゾウ ノ シコウホウ ニ カンスル ケンキュウ : クウカン デ テンカイ サレル バメン オ モチイタ エスキース ノ キョウイクテキ シコウ
  • -空間で展開される場面を用いたエスキースの教育的試行-
  • - An educational experiment on architectural design focused on creating imaginary scenes -

この論文をさがす

抄録

 Architectural design is a sophisticated task, involving the envisioning of a combination of various spaces while predicting the completed status. During this process, an architect considers various design elements, such as atmosphere, function, scale, structure, natural environment, materials, and proportions. This study verifies the effectiveness of architectural design using the educational design module (EDM). EDM comprises on-site instructions towards gaining a view of a space, including design elements and sequence of scenes, as well as a check sheet for confirming design elements according to a professional's considerations. This study reports on an experiment conducted on 6 student volunteers while presenting EDM.<br> The following results were obtained through the students' design processes:<br> 1. The students tended to use design elements, especially the auxiliary elements, in similar ways.<br> 2. A few design elements appeared inconsistently in the students' design processes.<br> 3. EDM influenced the students' design processes.

収録刊行物

被引用文献 (4)*注記

もっと見る

参考文献 (3)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ