Projecting the shadow : the cyborg hero in American film
著者
書誌事項
Projecting the shadow : the cyborg hero in American film
(New practices of inquiry)
University of Chicago Press, 1995
- : pbk
大学図書館所蔵 全17件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references and index
内容説明・目次
内容説明
Part human, part machine, the cyborg is the hero of an increasingly popular genre of American film and a cultural icon emblematic of an emergent postmodern mythology. Using the cyborg film as a point of departure, the authors examine how we rework Western myths and initiation rites in the face of new technologies. Through in-depth examinations of six representative films - "Jaws", "The Deer Hunter", "The Manchurian Candidate", "Blade Runner", "The Terminator", and "Terminator 2" - the authors track the narrative's thread from the hunter to his technological nemesis, demonstrating how each film represents an unfolding hunter myth. For each movie, Rushing and Frentz show how uninitiated male hunters slowly lose control over their weapons. In "Jaws", a "soft" man, dominated by technology, can re-acquire the heroic hunter qualities he needs by teaming up with a "savage" man and a "technological" man. In doing so, he can still conquer the prey.
"The Manchurian Candidate" charts how technology can turn a human into a weapon; "Blade Runner" perfects the artificial human with its manufactured replicants who are "more than human"; and "The Terminator" introduces a female hunter who leads humanity in its struggle against technology.
「Nielsen BookData」 より