Ambiguity resolution in language learning : computational and cognitive models
著者
書誌事項
Ambiguity resolution in language learning : computational and cognitive models
(CSLI lecture notes, no. 71)
CSLI Publications, c1997
- : hbk
- : pbk
大学図書館所蔵 全62件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 199-208
Includes index
内容説明・目次
内容説明
This volume is concerned with how ambiguity and ambiguity resolution are learned, that is, with the acquisition of the different representations of ambiguous linguistic forms and the knowledge necessary for selecting among them in context. Schutze concentrates on how the acquisition of ambiguity is possible in principle and demonstrates that particular types of algorithms and learning architectures (such as unsupervised clustering and neural networks) can succeed at the task. Three types of lexical ambiguity are treated: ambiguity in syntactic categorisation, semantic categorisation, and verbal subcategorisation. The volume presents three different models of ambiguity acquisition: Tag Space, Word Space, and Subcat Learner, and addresses the importance of ambiguity in linguistic representation and its relevance for linguistic innateness.
目次
- Acknowledgements
- 1. Introduction
- 2. Syntactic categorisation
- 3. Semantic categorisation
- 4. Subcategorization
- 5. A look back
- 6. Appendix A: mathematical methods
- References.
「Nielsen BookData」 より