Implicit learning and tacit knowledge : an essay on the cognitive unconscious
著者
書誌事項
Implicit learning and tacit knowledge : an essay on the cognitive unconscious
(Oxford psychology series, no. 19)
Oxford University Press : Clarendon Press, 1996
- : pbk
大学図書館所蔵 全13件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
"First issued as an Oxford University Press paperback, 1996"--T.p. verso
Includes bibliographical references (p. 163-181) and indexes
内容説明・目次
内容説明
Implicit knowledge, a term coined by Reber in 1965, is acquired independent of conscious attempts to learn, and generally without the capacity to communicate what has been acquired. One of the core assumptions of this argument is that implicit learning is a fundamental process, one that lies at the very heart of the adaptive behavioural repertoire of every complex organism. This is a highly readable account of the cognitive unconscious, focusing in particular on
the problem of implicit learning.
目次
- 1. Introductory Remarks
- 1.1 On Learning
- 1.2 On Evolution
- 1.3 On Measuring the Contents of Consciousness
- 1.4 On Intelligence and Instruction
- 1.5 A Note on Terminology
- 1.6 A Rapid Historical Overview
- 1.7 Summary
- 1.8 A Personal Aside
- 2. Implicit Cognition: The Data Base
- 2.1 The Polarity Fallacy
- 2.2 On the Primacy of the Implicit
- 2.3 On Functionalism
- 2.4 Some Assumptions
- 2.5 Experimental Procedures
- 2.6 Empirical Studies of Implicit Learning
- 2.7 Methodological Issues in Implicit and Explicit Learning
- 3. Evolutionary Considerations: The Primacy of the Implicit
- 3.1 Some Introductory Remarks
- 3.2 The Evolutionist's Line
- 3.3 An Evolutionary Context for the Cognitive Unconscious
- 3.4 Hypothesized Characteristics of Implicit Systems
- 4. Implicit Issues: Some Extensions and Some Speculations
- 4.1 Implicit Learning and/or Implicit Memory
- 4.2 On Rules
- 4.3 Knowledge Representation
- 4.4 On Consciousness
- 4.5 Prediction and Generation of Events
- 4.6 Nativism and Empiricism
- 4.7 Afterwords
- 4.8 In Summary
「Nielsen BookData」 より