The creative matrix : anxiety and the origin of creativity
著者
書誌事項
The creative matrix : anxiety and the origin of creativity
(The reshaping of psychoanalysis, vol. 10)
Peter Lang, c2000
大学図書館所蔵 全5件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [203]-216) and index
内容説明・目次
内容説明
The Creative Matrix shows how Freudian and Kleinian theories of creativity are giving way to an attachment model, owing to research on anxiety by John Bowlby and other psychobiologists. We are entering an era of rapproachment between psychoanalysis, neurobiology, and attachment theory. Theory of creativity must take into account the rapid advances toward an integrated view of human development and capacity for adaptation. The Creative Matrix offers a critical review of British Object Relations theories of creativity from Melanie Klein through Ronald Fairbairn, Marion Milner, D. W. Winnicott, and others. It studies these theories in the light of Bowlby's challenge to psychoanalytic accounts of child development and personality formation. Creativity is seen as a necessary concomitant of anxious attachment in infants and children - as a natural adaptive resource in overcoming trauma and other deflections of normal development. Brief studies of poets Robert Lowell, Sylvia Plath, and Anne Sexton show how attachment theory illuminates bipolar disorder and poetic creativity.
「Nielsen BookData」 より